Az ország útjait járva naponta találkozunk olyan kisebb-nagyobb balesettel, amelynél hátulról ütköznek az elöl haladó gépkocsiba. Biztosan láttunk már olyat is, hogy egész kocsisor vesztegel összetört járművekkel az úton „ún. ráfutásos” baleset miatt. A leszakadt hátsó lökhárítókat, a felgyűrődött motorháztetőket látva azonnal arra gondolunk, hogy biztosan a hátsó autós nem tartotta megfelelően a követési távolságot és tolta fel a kocsisort. A helyzet nem minden esetben ilyen egyértelmű, sok esetben akár több felelőse is lehet a balesetnek, nem csak a hátul közlekedő jármű okolható a bekövetkezett kárért, amire jó példát szolgáltat az alábbi ügy, amelyben négy autó ütközött.

Elöljáróban egy kis szemléltető segítség a könnyebb értehetőség kedvéért:

Autópályán közlekedő 2. számú gépjármű elé – korábbi közlekedési konfliktusukból fakadóan – elévágott és vészfékezett az 1. számú gépjármű. A 2. sz. gépjármű az előtte a követési távolságon belül bevágó 1. sz. gépjármű mögött megállni nem tudott, ezért a két gépjármű összeütközött.

A 2. sz. gépjármű mögött közlekedett ügyfelünk 3. sz. gépjárművével, aki észlelve az előtte kialakuló közlekedési szituációt vészfékezéssel még ütközés nélkül meg tudott állni a 2. sz. gépjármű mögött, azonban ügyfelünk mögött a 4. sz. gépjármű a követési távolságot nem tartotta megfelelően, ezért az előtte vészfékező ügyfelünk mögött megállni nem tudott, a 3. sz. gépjárműnek ütközött és ügyfelünk járművét az előtte álló 2. sz. gépjárműre tolta.

Ügyfelünk gépjárműve elől és hátul is megsérült, jelentős anyagi kár keletkezett benne. A balesettel kapcsolatban indult büntetőeljárásban az 1. sz. jármű vezetőjét vonták felelősségre „ún. büntetőfékezés” miatt, őt közúti veszélyeztetés bűntettében bűnösnek mondta ki a bíróság. Keresetlevelet terjesztettünk elő az 1. sz. jármű és a 4. sz. jármű felelősségbiztosítója ellen, kértük az ügyfelünk járművében keletkezett kár egyetemlegesen történő megtérítését. A keresetlevélben előadott jogi álláspontunk szerint mindkét kötelező felelősségbiztosító helytállni tartozik a saját biztosítottjának a jogellenes, károkozó magatartásáért. Előadtuk, hogy ugyan az egész eseménysornak a kezdő mozzanata az 1. sz. jármű indokolatlanul vészfékezése volt, de ügyfelünk káráért a követési távolságot megfelelően nem tartó 4. sz. jármű is felelős.

A bíróság jogerős ítéletében megállapította, hogy mindkét  – tehát az 1. sz. és a 4. sz. gépjármű kötelező-felelősségbiztosítását kezelő – biztosítónak kártérítési felelőssége áll fenn ügyfelünk felé, mégpedig egyetemlegesen.

A bíróság ugyanis nem osztotta az 1. sz. jármű biztosítójának azt a perbeli védekezését, amely szerint ügyfelünk kárához vezető okfolyamatot ketté lehetne választani amiatt, mert ügyfelünk egyébként az előtte karambolozó 1. és 2. sz. gépjármű mögött meg tudott állni.  Kétség nélkül megállapítható volt ugyanis, hogy az 1. sz. jármű vezetőjének bűncselekménye nemhogy közrejátszott ügyfelünk kárához vezető okfolyamatban, de annak közvetlen oka volt. Ha ugyanis az 1. sz. jármű nem vág be és nem vészfékez a 2. sz. gépjármű előtt, akkor ügyfelünk sem kényszerült volna vészfékezésre; és hiába nem tartotta mögötte a 4. sz. jármű a megfelelő követési távolságot, a káresemény nem következett volna be.

Kétségtelen továbbá, hogy ügyfelünknek akkor sem keletkezett volna kára, ha az 1. sz. jármű vezetője ugyanazt a szabályszegést tanúsítja ugyan, de a 4. sz. jármű megtartotta volna a követési távolságot ügyfelünk mögött.

Mindezek alapján az 1. sz. és a 4. sz. járművek vezetői közös károkozóknak minősültek, ha pedig többen közösen okoznak kárt, felelősségük a károsulttal szemben egyetemleges.

Mivel mindkét jármű rendelkezett a baleset időpontjában kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, a biztosítótársaságok a biztosítottjaik által ügyfelünk gépjárművében okozott károkért helytállni voltak kötelesek.

A fenti baleseti szituáció és az abból levont jogi következtetés jól szemlélteti mennyire szükséges a nem teljesen egyértelmű káresemények – mint amilyenek pl. a kettőnél több szereplős ráfutásos balesetek – tekintetében alaposan megvizsgálni a felelősség kérdéskörét.

 

A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak.

Amennyiben problémája merülne fel, keressen minket bizalommal a „Kapcsolat” menüpont alatt található elérhetőségeink egyikén. Irodánk közel 20 éves szakmai tapasztalattal, maximális empátiával és emberséggel áll az Ön rendelkezésére, segítségére.