Közlekedési balesetek kapcsán általában csak arról esik szó, hogy melyik sofőr miatt történt az ütközés, ki és miért volt felelős, melyik biztosító fog fizetni a bekövetkezett károkért. A közlekedési balesetek során azonban az esetek túlnyomó többségében több ember is utazik a járműben, akik mind elszenvedői a bekövetkező balesetnek. Kevesen tudják, ám érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy az utasokat minden esetben megilleti kártérítés. Mit jelent ez pontosan?
Mindegy, hogy milyen járműben, milyen minőségben utazik
Legyen az a károkozó jármű, a kárt elszenvedő jármű, tömegközlekedési eszköz, vagy taxi, az utas mindig jogosult kártérítésre. Az utas jogai tehát nem attól függnek, hogy a balesetben hibás volt-e a sofőr vagy sem, aki mögött vagy mellett utazott. Kit nevezünk utasnak? A vezetőn kívül a gépjárműben tartózkodó bármely személyt. Így utasnak minősül a házastárs, gyermek, családtag, barát/ismerős, de még az út mentén felvett stoppos is.
Nem kell külön utasbiztosítás
Az utasokat rájuk vonatkozó egyedi biztosítás nélkül is megilleti a kártérítés, hiszen a káresemény következtében fizet a megfelelő gépjármű felelősségbiztosítója. Annak megítélése azonban nem mindig egyszerű, hogy az utasnak mi után és mennyi kártérítés jár, így érdemes felkeresni egy szakértő ügyvédet és tételesen áttekinteni a felmerült károkat a maximális kártérítési összeg igénylése érdekében.
Ki fizet?
Sokan nem mernek jogi lépéseket tenni közlekedési baleset bekövetkezése esetén különösen akkor, ha a károkozó autó sofőrje hozzátartozójuk (pl. házastársuk, szülőjük) vagy közeli barátjuk, hiszen nem akarják még nagyobb bajba sodorni és anyagi terheknek kitenni a kártérítés fizetési kötelezettség miatt. Ez a félelem azonban alaptalan, hiszen nem a károkozó sofőr maga, hanem a biztosító fizeti a kártérítést.
Vagyoni és nem vagyoni károk megtérítése is igényelhető
Vagyoni kártérítés A vagyoni kár kifejezés takarja a köznyelvben „kárként” definiált eseményeket. Ezek tehát azok a károk, amiknek helyreállítási költségei pénzben jól meghatározhatók, kiszámíthatók, például:
- baleset során összetört, megrongálódott tárgyak (szemüveg, ruha, cipő, laptop stb.) javítási költségei
- személyi sérülés esetén a kórházba szállítás és gyógykezelés költségei, lelki traumák kezelésének költségei
- azok az elmaradt vagyoni előnyök, amelyeket a baleset miatt munkából való kiesés eredményez.
Sérelemdíj Sérelemdíj olyan kár bekövetkezéséért járhat, ami nem a vagyonban áll be, sokkal inkább személyhez köthető jellegű. Ilyen például:
- balesetet szenvedett személy súlyos sérülése
- közeli hozzátartozó elvesztése, gyász
- baleset miatt mentális betegségek, fóbiák (pl. tömegközlekedéstől való félelem buszos baleset miatt), depresszió kialakulása.
A sérelemdíj tehát pénzösszeg formájában igyekszik kompenzálni a személyes kárt. Sérelemdíj nem csak a károsultat, a balesetet szenvedett személyt illetheti meg. Sérelemdíjat kaphatnak az érintett családtagjai, hozzátartozói is, így érdemes megvizsgálni ennek lehetőségét is az adott esetben. Az utasok tehát kivételes helyzetben vannak, hiszen részükre mindig jár kártérítés. Természetesen az utasokat is terheli az ún. kármegelőzési és kárenyhítési kötelezettség. Így például a kártérítés mértékét nagyban befolyásolhatja, hogy az utas be volt-e kötve, valamint hogy szabályos pozícióban utazott-e (nem megfelelő a félig fekvő, kart az ablakon kilógató vagy lábat a műszerfalon pihentető testhelyzet).
A blogcikk tájékoztató jelleggel készült, nem minősül egyedi ügyre alkalmazható hivatalos jogi véleménynek vagy jogi állásfoglalásnak.
Amennyiben Ön vagy ismerőse utasként szenvedett el egy közlekedési balesetet és szakértő jogi segítségre van szüksége jogai érvényesítéséhez, keressen minket bizalommal a „Kapcsolat” menüpont alatt található elérhetőségeink egyikén. Irodánk közel 20 éves szakmai tapasztalattal, maximális empátiával és emberséggel áll az Ön rendelkezésére.